Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Aafke G - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Aafke G - WaarBenJij.nu

Laos

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Aafke

29 Mei 2010 | Laos, Vangviang

Joehoee,

het leek me wel weer eens tijd voor een update! Bangkok was supergezellig, beetje gechillt, dingen gezien en uit geweest (eigenlijk doe ik al 4 maanden niks anders maar whatever). na een paar dagen leek het me wel weer eens tijd om de backpack weer in te pakken en een stukje noordelijker te reizen, naar chiang mai. op mijn laatste dag in bangkok heb ik iris (uit gouda) leren kennen die toevalligerwijs dezelfde bus had als ik, dus dat beloofde een mooi reisje te worden. dat was het zeker al liep het wel een beetje anders dan we gedacht hadden, de airco in de bus was namelijk kapot. het was in bangkok al zo'n 40 graden dus je snapt dat ik niet geheel onverrast was toen ik de bus in stapte en het daar nog zo'n 5 graden warmer scheen te zijn. de busschauffeur verzekerde ons echter dat als de bus zou gaan rijden de airco zou gaan werken, wij geloofden de beste man natuurlijk direct, al lag het zweet tegen die tijd (letterlijk) in plasjes op de stoelen. na een half uur bleek dat de airco dus echt kaduuk was, niet echt een pretje. na meer dan 2 uur heeft iemand de chaffeur gedwongen te stoppen (de beste man bleef maar volhouden dat we 'echt na 5 minuten gingen stoppen' om van bus te verwisselen) en hebben we een andere prima bus met airco (en een boel verbaasde chinezen) gekregen. ondertussen hadden we de andere mensen uit de bus wel goed leren kennen dus zijn we met z'n allen naar hetzelfde hostel in chiang mai gegaan. daar een paar dagen gechillt totdat we op het fantastische idee kwamen scooters te huren en naar pai te gaan (zo'n 100 km noordelijker). uiteindelijk waren we met een groep van 10 man en zijn we lekker gaan scooteren. we kwamen ieeetsje later in pai aan dan verwacht (zo'n 6 uur) maar het was echt ontzettend leuk en heel erg mooi. we zijn 5 dagen in pai gebleven, elke dag met de scooters naar een andere waterval of hotspring geweest en 's avonds (natuurlijk) uitgeweest. daarna teruggescooterd naar chiang mai, waar we hoorden dat een paar dagen nadat wij uit bangkok waren vertrokken een aantal mensen waren neergeschoten in koh san road, de main backpackersstreet waar ik 3 dagen heb rondgelopen, dus dat was wel even schrikken. ook hoorden we dat in chiang mai een dag daarvoor een aantal bommen waren ontploft en daarbij was er een straatverbod ingegaan, na 9 uur mocht er niemand de straat meer op. al met al leek het ons niet zo'n goed plan om in thailand te blijven hangen, dus iedereen (ondertussen waren er trouwens nog 2 jongens bijgekomen) maakte plannen om naar laos te gaan. iris en ik willen naar burma, dus wij hebben eerst nog geprobeerd een visum te krijgen maar dan moesten we naar bangkok en daar 5 dagen op ons visum wachten (zonder paspoort) dus dat hebben we maar gelaten. dus we zijn ontzetttteeend last minute toch nog met de anderen meegegaan naar laos, op een slowboat. iris en ik wisten natuurlijk helemaaaal niet wat we aan het doen waren en omdat we later dan de rest hadden geboekt hadden we een ander busje wat ons naar de boot bracht. toen we in het busje zaten hadden we dan ook geen enkel idee waar we heen gingen, hoe lang de reis zou duren, waar we gingen slapen en of we dan eigenlijk geen visum hadden moeten regelen. uiteindelijk is alles natuurlijk wel op z'n pootjes terecht gekomen. na een paar dagen in luang prabang geweest te zijn (waar de slowboat aankwam) hebben we de nachtbus naar vang vieng genomen. dat was ook nog een hele tour want iris heeft namelijk de irritante gewoonte om in haar eentje weg te lopen, dus op het moment dat we de bus in moesten konden we haar ineens niet meer vinden. een hele bus vol mensen heeft vervolgens toegekeken hoe wij als een stelletje idioten hebben rondgerend, gillend en al, op zoek naar iris, die we vervolgens rustig rondwandelend in een straatje verderop vonden. in vang vieng hebben we getubed, in een rubberen band de mekong af, met aan de zijkant allemaal barretjes waar je met een touw in wordt getrokken. de eerste dag zijn we niet verder dan de tweede bar (50 meter de rivier af) gekomen maar het was echt ontzettend leuk. morgen vertrekken we allemaal, iedereen gaat een andere richting op, wat me nog best zwaar valt. we hebben 2 weken samen gereist en het zo ont-zet-tend lachen gehad met z'n allen dat het best kut is als je uit elkaar gaat, ook al weet je dat het gaat komen. iris floor en ik gaan weer proberen burma in te komen, maar eerst nog een stukje verder laos in. ik hou jullie op de hoogte van al mijn fantastische avonturen, en als kersje op de slagroom (of slagroom op de taart, of kers op de taart? spreek veeeel te weinig nederlands!) heb ik nog een aantal spannende kiekjes voor jullie:

kusjeeeessss

• 29 Mei 2010 - 12:29

Franz :

Hi aaf,

Gefeliciteerd met je pappa!
    Masak je werkelijk al die avonturen mee of schrijf je gewoon de lonely planet over?
    Het is maar goed dat je in het buitenland bent want hier is het maar een droeve boel: Sieneke is niet door naar de finale van het songfestival. En ze had nog wel een prachtig lied met een hele gevoelige tekst: shalalalalalalalielalaie.
    We denken dat al quaida er achter zit. Er zijn drie dagen van nationale rouw afgekondigd en om al die buitenlanders te straffen die niet op ons hebben gestemd, gaan we Mark Rutte als premier kiezen. Dan zullen ze volgende keer wel anders piepen.

Nog heel veel plezier en wees niet al te voorzichtig.

Franz

• 30 Mei 2010 - 11:58

Veerle Esmée:

Lieve Aafke,
    Wat leuk die mail voor de verjaardag van Veerle. Gister partijtje en vandaag grote mensen feest!
    We vinden het heel leuk al je avonturen te lezen maar zijn ook blij dat je weer bijna thuis komt!
    Dikke kus vanuit een regenachtig hilversum xxxx

• 30 Mei 2010 - 17:04

Aaltje Vuijk:

Hi wereldreiziger,
    Leuk om al jouw verhalen te lezen!
    Grappig dat je met een Gouds meisje op stap bent. Leuke mensen, die gouwenaren!
    Vandaag jouw vaders verjaardag gevierd in het verzorgingshuis bij oma en opa. De groetjes van iedereen, geniet en.... doe voorzichtig!
    Liefs,
    aaltje.

• 01 Juni 2010 - 08:43

Josephine:

Aafie, wat een spannende verhalen allemaal! Het klinkt echt super gezellig en avontuurlijk. Zorg je wel dat je geen schot hagel in je reet hebt voor terugkomst, ik zie je liever in 1 stuk terug, bitte:)

Genietse en een super dikke pakkerd, ook voor mn backpackje;)

• 01 Juni 2010 - 20:53

Ies:

Aaf wat super dat je het zi naar je zin hebt!
    Ik heb je een mail gestuurd maar weet niet of het adres klopt, heb het naar 4 verschillende gestuurd maar als je hem toch nog niet hebt ontvangen dan moet je het even zeggen!!
    Super dikke klapzoen!

• 04 Juni 2010 - 11:15

Loes:

hé hé beetje laat, zus werd gister 70jaar.als verassing hadden we 70 mensen voor haar uitgenodigd, dus was ff bezig... zoals te doen gebruikelijk kan deze digi-beet weer slecht 1 foto te voorschijn toveren.
    spannende onderneming daar dat thailand, love you